BOOGIE WOOGIE

Boogie Woogie är det europeiska namnet till en dans som runt om i världen går under många andra namn. Stilen baseras på 50-talets socialdans till tidsenlig musik som Rhythm & Blues, Rock’n’Roll eller Rockabilly. Grundstrukturen i dansen härstammar onekligen från den tidigare Lindy Hop, men då istället genomförd av en ny generation dansare till den nya musiktrend. Även dansen såg då förändrad ut, tillräckligt mycket för att man idag kallar det för en helt annan dans. Boogie Woogie har sin mest inflytelserika historia och stil från Los Angeles och den kaliforniska kusten. Likt Lindy Hop dog dansen ut under ett tag när musiken förändrades och partnerdans inte längre var lika populärt. Under 80-talets slut fick det en uppsving igen och idag är även Boogie Woogie i dess olika namn och former större än någonsin.

KURSER

Ansök endast om medlemskap
Start Dag & tid
Boogie Woogie Grundkurs
Ons 18.00 (1t) 7 ggr. Start 27/3.
Ledare Jenny.
27/3 Ons 18.00 (1t) 7 ggr Direkt »

Vad är Boogie Woogie?
Boogie Woogie ("Boogie") är det europeiska namnet till dansen som mellan världens alla hörn går under många namn. Stilen baseras på 50-talets socialdans till tidsenlig musik som Rhythm’n’Blues, Rock’n’Roll eller Rockabilly. Grundstrukturen i dansen härstammar onekligen från den tidigare Lindy Hop men har sina unika egenskaper tack vare nya musiktrender och en ny generation som dansade ute på golven. Boogie Woogie har sin mest inflytelserika historia och stil från Los Angeles och den kaliforniska kusten. Likt Lindy Hop dog dansen ut under ett tag när musiken ytterligare förändrades och partnerdans inte längre var lika populärt. Under 80-talets slut fick det en uppsving igen och idag är Boogie Woogie i dess olika namn och former större än någonsin.

Ledare för kursen är Nils Andrén och Bianca Locatelli

Boogie Woogie Grundkurs är en kurs där inga förkunskaper krävs eller för dig som endast tagit någon enstaka prova på-kurs.
Vi kommer rotera partners under varje klass, men man får lov att anmäla sig med partner och undvika partnerbyte om man så vill. (Meddela detta till kursledarna på plats)

Om man har tagit grundkurs i swingdans behöver man inte gå den här grundkursen, utan kan gå direkt till Fortsättningskursen i antingen Lindy Hop eller  Boogie Woogie.

Osäker på nivå?
Om du läst kursbeskrivningen och ändå känner dig osäker på vilken nivå du hör till, så tipsar vi om att anmäla dig till det lägre alternativet, då den klassen ligger före den högre nivån. Du har då möjlighet att första kurstillfället testa på, samt prata med kursledarna om rådgivning.

När: Ons 18.00-19.00

Nivå: Från Grundkurs

Ledare: Jenny Johansson

Boogie Woogie Fortsättningskurs
Ons 19.00 (1t) 7 ggr. Start 27/3.
Ledare Pontus, Isa.
27/3 Ons 19.00 (1t) 7 ggr Direkt »

Fortsättningskursen är för dig som har tagit flera Prova På-kurser eller en nybörjarkurs och känner dig redo för nästa steg.
Vi kommer utveckla grunderna och utöka vokabulär för socialdans med mer figurer.

Osäker på nivå?

Vad är Boogie Woogie?
Boogie Woogie ("Boogie") är det europeiska namnet till dansen som runt om i världen går under flera olika namn. Stilen baseras på 50-talets socialdans till tidsenlig musik som Rhythm’n’Blues, Rock’n’Roll eller Rockabilly. Grundstrukturen i dansen härstammar onekligen från den tidigare Lindy Hop, men då både musiken och ofta personerna som dansade Boogie var olika från Lindy Hop, så såg även dansen annorlunda ut. Boogie Woogie har sin mest inflytelserika historia och stil från Los Angeles och den kaliforniska kusten. Likt Lindy Hop dog dansen ut under ett tag när musiken ytterligare förändrades och partnerdans inte längre var lika populärt. Under 80-talets slut fick det en uppsving igen och idag är Boogie Woogie i dess olika namn och former större än någonsin.

Ort: Borås

När: Ons 19.00-20.00

Nivå: Från Fortsättning

Ledare: Pontus Persson, Isabella Gregorio

Boogie Woogie Utvecklingskurs
Ons 20.00 (1t) 7 ggr. Start 27/3.
Ledare Bianca, Nils.
27/3 Ons 20.00 (1t) 7 ggr Direkt »

Utvecklingskurs är för dig som har tagit en eller flera fortsättningskurser och som har god kännedom om grundfigurer.

Vad är Boogie Woogie?
Boogie Woogie ("Boogie") är det europeiska namnet till dansen som runt om i världen går under flera olika namn. Stilen baseras på 50-talets socialdans till tidsenlig musik som Rhythm’n’Blues, Rock’n’Roll eller Rockabilly. Grundstrukturen i dansen härstammar onekligen från den tidigare Lindy Hop, men då både musiken och ofta personerna som dansade Boogie var olika från Lindy Hop, så såg även dansen annorlunda ut. Boogie Woogie har sin mest inflytelserika historia och stil från Los Angeles och den kaliforniska kusten. Likt Lindy Hop tvinnade dansen ut under ett tag när musiken ytterligare förändrades och partnerdans inte längre var lika populärt. Under 80-talets slut fick det en uppsving igen och idag är Boogie Woogie i dess olika namn och former ett globalt fenomen!

Ort: Borås

När: Ons 20.00-21.00

Nivå: Från Utveckling

Ledare: Bianca Locatelli, Nils Andrén

KURSLEDARE

Bianca Locatelli

Nils Andrén

Jenny Johansson

Pontus Persson

Isabella Gregorio

Kursledare

Info Kurs & nivå, Boogie Woogie:

GRUNDKURS

Om du aldrig provat dans förut är du välkommen att börja här. Man kan alltid ändra nivåklass om något är för lätt.
Därför föreslår vi även att de som dansat andra stilar förut börjar här.
Om det däremot har varit lite svårt så kan man gå om kursen för att finslipa basen av dansen.
Fråga gärna kursledarna om råd om ni har frågor.

FORTSÄTTNING

Fortsättningskursen är steget efter Grundkursen och ämnad för dig som har gått minst en hel Grundkurs eller flera Prova på-tillfällen. Du har koll på och känner dig bekväm med materialet från Grundkursnivån.
Den här kursen ger dig tillfälle att öva på och förbättra grunderna, introducerar musikalitet samt att bättre förstå socialdansens grundläggande element. Om kursen har varit väldigt utmanande uppmanas man att repetera kursen.

MEDEL

En tidlös nivå för hobbydansaren. Du förväntas ha en trygghet gällande dansens grundfigurer en grundläggande förståelse för relationen mellan föra/följa. Den här kursen fokuserar på att utöka vokabuläret av rytmer, turer och rörelser såväl som att förbättra föra/följa. Vi berör även begrepp som improvisation och utökar musikalitet.

AVANCERAD

Denna kursnivå är till för de dansare med förhållandevis lång erfarenhet av såväl socialdans som kurser i största allmämhet. Begrepp som swingrytmik och god och erfaren föra/följa-teknik får anses såväl vägledande som centrala. Kursen riktar sig till ambitiösa swingdansare och tempot kan vara högt på både musik och undervisning. I den här nivån blir konst en del av din dans.

UTVECKLING

”Utveckling” används i våra boogiekurser som ett samlingsnamn till samtliga nivåer över Fortsättningskursen.

TÄVLINGSTRÄNING & PRIVATLEKTIONER
  • Om du har intresse av att börja tävlingsträna i förberedelse av tävling eller för nya utmaningar kan du intresseanmäla här!
  • Om du är intresserad av privatlektioner så kan du skriva till oss eller kontakta kursledarna på plats.