Latin & Standard kallas ibland för Tiodans, ett samlingsnamn för tio danser som dansas tillsammans i tävlingsgrenar. De tio dansstilarna delas upp i två kategorier: Latindanserna; cha-cha-cha, rumba, samba, jive och pasodoble. Standard-danserna; modern vals, wienervals, quickstep, tango, slowfox. Även om begreppet Tiodans härstammar från tävlingsscenen så är samtliga dansers kulturella ursprung sociala danser. Under många år har dessa dansstilar gjorts populära, inte minst tack vare tv-programmet Let’s Dance, där de flesta framföranden cirkulerar kring dessa danser.

KURSER

Ansök endast om medlemskap
Start Dag & tid
Jive Grundkurs
Sön 13.00 (1t, 30m) 5 ggr. Start 12/5.
Ledare Ana.
12/5 Sön 13.00 (1t, 30m) 5 ggr Direkt »

Jive Grundkurs

Ingen förkunskap krävs.

Jive Grundkurs är andra av en serie grundkurser i de latinamerikanska danserna med Ana Vasileva. Här får du lära dig grundsteg och grundrörelser.

Jive är en blandform av swing- & rockabillydanser med starka influenser av latindansernas tävlingsformer.

Rabatt!

För dig som tänker delta i 3st kurser, köp vårt 3-kort som ger dig upp till 400 kr i rabatt!
3-kortet kostar 2000 kr och gäller hela terminen!
Köp 3-kort

Ort: Borås

När: Sön 13.00-14.30

Start: 2024-05-12 (om 20 dagar)

Tillfällen: 5

Nivå: Från Grundkurs

Ledare: Ana Vasileva

Avgift: 600 kr

Arrangör: Borås Dansförening

Medlemskap: obligatoriskt

Direktanmälan t.o.m. mån 20/5 12:59

KURSLEDARE

member photo

Ana Vasileva

Kursledare

Info Kurs & nivå, Latin & Standard:

GRUNDKURS
Om du aldrig provat dans förut är du välkommen att börja här. Man kan alltid ändra nivåklass om något är för lätt. Därför föreslår vi även att de som dansat andra stilar förut börjar här. Om det däremot har varit lite svårt så kan man gå om kursen för att finslipa basen av dansen. Fråga gärna kursledarna om råd om ni har frågor.

FORTSÄTTNING
Fortsättningskursen är steget efter Grundkursen och ämnad för dig som har gått minst en hel Grundkurs eller flera Prova på-tillfällen. Du har koll på och känner dig bekväm med materialet från Grundkursnivån. Den här kursen ger dig tillfälle att öva på och förbättra grunderna, introducerar musikalitet samt att bättre förstå socialdansens grundläggande element. Om kursen har varit väldigt utmanande uppmanas man att repetera kursen.

TÄVLINGSTRÄNING & PRIVATLEKTIONER

• Om du har intresse av att börja tävlingsträna i förberedelse av tävling eller för nya utmaningar kan du intresseanmäla här!
  • Om du är intresserad av privatlektioner så kan du skriva till oss eller kontakta kursledarna på plats.