Bugg – Alla Åldrar

Bugg – Sveriges populäraste pardans! Dansen kommer ursprungligen från Lindy Hop, då kallad Jitterbug, som kom till Sverige under 40-talet. Slanguttrycket för att gå ut och dansa blev ”att bugga” och över tid förblev socialdans till populärmusik sakta men säkert omdöpt till Bugg. Genom åren har Bugg gått igenom många förändringar i musikstil, förenklats något och blivit en allt mer folklig dans för svenskarna. Senare på dansbanor och i folkhus och folkparker landet över blev Bugg invävd i svensk kultur att det i modern tid tveklöst är en del av landets traditioner. Modern Bugg, med besläktade danser som norsk Folkeswing eller den internationella Rockabilly Jive, dansas idag primärt till dansbandsmusik men även till populärmusik i passande tempon.

KURSER

Ansök endast om medlemskap
Start Dag & tid
Parträning i Bugg - Fullt
Ons 18.00 (1t) 5 ggr. Start 10/4.
Ledare Daniel & Golda.
10/4 Ons 18.00 (1t) 5 ggr Stängd »

Parträning i Bugg

För er som gått ett flertal kurser och vill fortsätta att utveckla er som danspar och kanske har ambitionen att framåt ställa er på tävlingsgolvet eller att ni redan idag tävlar och vill ha hjälp i er utveckling. Dessa 5 ggr kommer vi fokusera på utförande och hur du kan smycka din dans. Vi kommer efterlikna tävlingsmomenten i stor utsträckning.

5st onsdagar kl.18-19
Start: 10 April

Ledare: Daniel Rolin & Golda Einstein

Endast Paranmälan!

Ort: Borås

Var: Lokal 1

När: Ons 18.00-19.00

Start: 2024-04-10 (12 dagar sedan)

Tillfällen: 5

Nivå: Från Avancerad

Ledare: Daniel & Golda

Avgift: 600 kr

Arrangör: Borås Dansförening

Medlemskap: obligatoriskt

KURSLEDARE

Viktor & Caroline

Kursledare Grundkurs & Fortsättning omgång 1

Golda & Daniel

Kursledare Grundkurs & Fortsättning omgång 2

Mattilda & Martin

Kursledare Medelkurs

Kristina & Peter

Kursledare Torsdagar

Jenny Johansson

Kursledare Parträning

Info Kurs & nivå, Bugg – Alla åldrar:

GRUNDKURS

Om du aldrig provat dans förut är du välkommen att börja här. Man kan alltid ändra nivåklass om något är för lätt. Därför föreslår vi även att de som dansat andra stilar förut tar sin första buggkurs här. Vi uppmuntrar att repetera kursen för att få kontroll och högre kvalité på det material som agerar som grund för nästa steg.

FORTSÄTTNING

Den naturliga fortsättningen för en nybörjare som känner sig bekväm med materialet från en nybörjarkurs. Den här nivån ger dig tillfälle att öva på och smälta vad det innebär att dansa pardans. Här får du ett större vokabulär i turer och förflyttningar samt börjar spendera tid på balans och hur man bäst njuter av att dansa. Vi uppmuntrar att repetera kursen för att få kontroll och högre kvalité på det material som agerar som grund för nästa steg.

MEDEL

För dig som har dansat Bugg Fortsättningskurs minst 1 gång är detta ditt nästa steg.
En tidlös nivå för hobbydansaren. Du förväntas ha en trygghet gällande dansens grundfigurer, en grundläggande förståelse för relationen mellan föra/följa. Ert vokabulär kommer fortsätta expandera med kursmaterialet, men med ett överhängande fokus att förbättra ert flyt runt golvet som partner och individuell dansare.

TÄVLINGSTRÄNING & PRIVATLEKTIONER
  • Om du har intresse av att börja tävlingsträna i förberedelse av tävling eller för nya utmaningar kan du anmäla dig här! (obligatorisk partner)
  • Om du är intresserad av privatlektioner så kan du skriva till oss eller kontakta kursledarna på plats.