VinterJazz – En helhelg med swingdans och livemusik!

VinterJazz 2023 är tyvärr inställt – för frågor om kommande event, kontakta isabellapontus@gmail.com
Följ den här länken för att se vårt kursutbud i Lindy Hop: Lindy Hop

• 2 timmar Crash Course i Lindy Hop för nybörjare (ingen förkunskap krävs) [400 kr]
  • 6 timmar kurs i Lindy Hop [3 timmar per dag – 550 kr]
  • Matbuffé [300 kr]
  • Danskväll / Sittplats konsert Lördag [150 kr]
  • Tédans Söndag [100 kr]

VinterJazz @ Borås Dansförening erbjuder en uppsjö utav upplevelser inom jazz & swing. Kom och ta klasser som både nybörjare eller veteran med världsstjärnor som instruktörer och ta del av matbuffén strax före livespelning och danskväll till succébandet Hornsgatan Ramblers.
Arrangemanget är ett samarbete med Isabella & Pontus och Borås Dansförening.

För mer information kan man följa facebook-eventet här, eller maila till:
isabellapontus@gmail.com
info@bdf.nu

Medlemskap
Ansök endast om medlemskap

Lindy Hop
Lindy Hop är en dans med afro-amerikanskt ursprung som utvecklades i landet i symbios med 20-, 30- och 40-talets jazzmusik. Oftast beskrivet som härstammat i Harlem, New York City men utvecklade även många andra metropoler över hela Amerika. Lindy Hop, improvisativ och rytmisk, startade som en social dans men visade snabbt förmågan som showdans likaså. I slutet på 30-talet och början av 40-talet blomstrade dansen i hela Amerika men också Europa och var tillsammans med stepp och charleston bland de allra största danserna inom underhållningsindustrin. Socialdansen växte likaså, men mot mitten på 50-talet när musiken och livsstilen förändrades så förändrades även dansen och underhållningsindustrin något och dansen utvecklades till andra danser som vi idag kallar Boogie Woogie, West Coast Swing, East Coast Swing och även den idag svenska dansen Bugg. Under 80-talet togs facklan däremot upp igen utav entusiaster, som bland annat studerade gamla filmklipp och sökte upp några av de dansarna i dessa klipp. Tack vare det så är Lindy Hop idag starkare än någonsin med en helt global scen, och dansens arv fortsätter att studeras, utvecklas och spridas vidare.